Elszabadultak az indulatok: keményen megy az adok-kapok Trump és Kína között

Újabb fordulat az amerikai-kínai kereskedelmi háborúban.

A Suzuki Motor ideiglenesen leállította népszerű Swift modelljének gyártását – azt is elárulták, miért.
A kínai ritkaföldfém-export korlátozása máris érezteti hatását az autóiparban: a Suzuki Motor ideiglenesen leállította népszerű Swift modelljének gyártását – számolt be róla a Reuters. A japán gyártó ezzel az első olyan japán autóipari szereplővé vált, amelyet közvetlenül érint a kínai exporttilalom.
A Suzuki korábbi tájékoztatása szerint május 26. és június 6. között szünetel a Swift gyártása, kivéve a Swift Sport-modellt. A vállalat az átmeneti gyártási leállást alkatrészhiánnyal indokolta, ugyanakkor nem közölte, pontosan mely alkatrészek hiányoznak a termeléshez.
A Nikkei japán üzleti napilap szerint a háttérben a Kína által bevezetett ritkaföldfém-export tilalom áll, ám a Suzuki szóvivője nem kívánta kommentálni az értesülést.
A Portfolio korábban azt írta, a magyarországi gyártásra gyakorolt hatások egyelőre nem ismertek. Azt ugyanis ki kell emelni, a Swift-modelleket nem a Suzuki esztergomi üzemében gyártják, így a kínai döntés közvetve a magyar termelést nem érinti.
Az esztergomi gyárban jelenleg kizárólag Vitara- és S-Cross-modellek készülnek, a Swiftek esztergomi gyártása 2016-ban leállt, 2017 óta importautóként érkezik Magyarországra. Az exportkorlátozások a beszállítói láncukra is hatással vannak, azonban a gyártásban ez nem okoz fennakadást
– tudatta a Mandiner a Magyar Suzuki Zrt.
Visszatérve a korlátozásra, a háttérben Kína áprilisi döntése áll, amely során több ritkaföldfém – köztük kulcsfontosságú mágnesalapanyagok – exportját függesztette fel.
Ezek az anyagok elengedhetetlenek többek között az elektromos motorokhoz, félvezetőkhöz és precíziós katonai technológiákhoz. Az intézkedés világszerte felborította a high-tech iparágak és az autógyártás beszállítói láncait.
Nem csak a Suzuki küzd ellátási nehézségekkel: több európai autóalkatrész-beszállító is leállította a termelést, míg a Mercedes-Benz már vizsgálja az alternatív beszerzési forrásokat és a ritkaföldfém-hiány elleni védekezési lehetőségeket.
Nyitókép: Origo-archív